maandag 26 oktober 2009

De economische crisis volgens Erwin

Als burger maak ik me erg zorgen over de toekomst en de economie, maar is dat wel nodig?
Het is toch zo dat als we nu banen creëren in de zorg, welzijn, onderwijs en heel eventueel bij politie en justitie, dan heeft dat de volgende gevolgen: 

1 Een gezondere bevolking door een betere gezondheidszorg. 
2 Een intelligente nieuwe generatie door een goede opleiding. 
3 Een land waarin we veilig kunnen leven en werken. 


Dit is de rente die de investering waard is. 
Ook mensen die nu ontslagen worden in massa procedures moeten heel snel geholpen worden door arbeidsintegratie, ik weet zelf nu uit ervaring dat UWV je niet direct helpt. 
Zij hebben een controlerende functie of iemand zich wel aan de regels houd, op basis van de verzekering die we hebben lopen krijgen we dan een WW uitkering waarvoor de meeste ex-werknemers jarenlang premie hebben betaald. 
Een opleiding kan je in het eerste jaar op je buik schrijven pas als je echt in het gat van de bijstand valt wordt je misschien verder geholpen. (waarna er wel weer een enorme subsidie kraan open gaat, huursubsidie, kortingen enz) 

Voor de AOW geld eigenlijk hetzelfde ook hiervoor betaald elke werknemer en WW uitkeringsgerechtigde (andere uitkeringen weet ik niet) een premie. 
De verzekeringsregels voor uitkering van de AOW wil het kabinet nu aanpassen (volgens mij heel illegaal) door de leeftijd voor pensioenering op te schroeven naar 67. 

Ik wil ook nog even kwijt dat het creëren van banen in de publieke sectoren van mijn part ook Openbaar vervoer, maar dus ook Zorg, Welzijn, Onderwijs en Justitie/Politie, zorgt dat mensen weer bijdragen aan de economie, je kunt namelijk pas geld uitgeven als je het ontvangt, van een uitkering kan je namelijk weinig uitgeven. 
Iemand die een salaris ontvangt doet ook weer een bijdrage aan de staatkas en dus de openbare economie. 
Ik begrijp zelf dus ook totaal niet waarom men zou bezuinigen op banen in deze sectoren als 
geld weer terug komt in de economie, of er zit iets chronisch mis in onze economie. 

De vraag is hoe ver we als inwoner van dit land nog kunnen accepteren wat er in Den Haag wordt besloten, ze zijn tenslotte eigenlijk onze volksvertegenwoordigers. 


Kiezen waarvoor we belasting willen betalen!
 
Verzekeringsmaatschappijen hebben tegenwoordig de mogelijkheid te kunnen kiezen wat we willen verzekeren en wat niet ,een soort pakket... 

Liever willen we helemaal geen belasting betalen. 
Maar stel nu dat we kunnen kiezen uit een pakket bijvoorbeeld: 

De sociale verzekering, 
Zorg, 
Verkeer /openbaar vervoer, 
Defensie, 
Ontwikkelingshulp. 



Ik wil bijvoorbeeld voor bepaalde dingen niet dat mijn belasting wordt gebruikt. 
Niet 
1 De zogenaamde hulp in Afghanistan en Irak. 
2 De JSF, oorlogsindustrie.. 
3 Kernenergie, kolencentrales 
4 Hulp aan banken, die zelf miljarden over de balk hebben gegooid door onzorgvuldig handelen met geld waar we zelf al voor betaald hebben... 

Wel 
Wel wil ik graag meer betalen voor: 
1 Zorg en Welzijn 
2 Openbaar vervoer 
3 Onderwijs 
4 Groene energie 
5 Ontwikkelingshulp 

Dit veroorzaakt wel dat sommige ministeries veel minder of juist veel meer geld te besteden krijgen, de politiek hoeft niet meer over de centen en de begroting te debatteren maar alleen over
de uitvoering.
Het is dus een ander soort democratie, waarbij de burger weer meer invloed krijgt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten